Valtakunnallinen itsenäisyyspäivän lipunnosto 6.12.2021

29.11.2021

Valtakunnallinen itsenäisyyspäivän lipunnosto palaa Helsingin Tähtitorninmäelle

Itsenäisyyspäivän valtakunnallinen lipunnosto järjestetään tänä vuonna jälleen perinteisesti Helsingin Tähtitorninmäellä 6.12.2021 klo 9.00. Viime vuonna lipunnosto järjestettiin rajoitusten takia poikkeuksellisesti Hämeenlinnassa.

Tämä ensimmäisen kerran vuonna 1927 järjestetty perinteinen tapahtuma on osa nykyajassa elävää menneisyyden perintöä. Suomalaisuuden Liitto elvytti vuonna 1957 sotavuosien katkaiseman lipunnostotilaisuuden, joka on siitä lähtien järjestetty joka vuosi Suomen itsenäisyyden kunniaksi.

Perinteisen itsenäisyyspäivän lippupuheen pitää tänä vuonna eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen. Kuorolaulusta vastaa Viipurin lauluveikkot ja lipun nostosta NMKY:n Rastipartio. Tilaisuuden juontaa toimittaja Mira Stenström.

Tilaisuuden radioi YLE Radio Suomi. Tilaisuuden järjestää Suomalaisuuden Liitto.

Järjestäjä suosittelee vahvasti kasvomaskin käyttämistä ja turvavälien pitämistä. Käsiohjelmien jakamisesta on toistaiseksi luovuttu.