Kannanotto: Ruotsin kielen pakollisuutta ei pidä lisätä

12.12.2023

Ylen uutisessa (11.12.2023) kerrottiin Marinin hallituksen viime tammikuussa tekemästä päätöksestä, jonka seurauksena suomenkielisten peruskoululaisten ruotsin kielen oppimäärä lisääntyy ensi syksystä alkaen. Päätöksen perusteluna on suomalaista kielipolitiikkaa ohjaava kansalliskielistrategia, jonka toimeenpanoa Orpon hallitus jatkaa.

Perusteeksi ruotsin oppimäärän lisäämiselle esitetään ruotsinkielisten oikeus saada palveluja omalla äidinkielellään. Peruste on todella kaukaa haettu, koska suomenkieliset lapset, joita ruotsin lisätunti koskee, eivät ole edes etäisesti vastuussa ruotsinkielisistä palveluista. Ruotsin lisätunnilla onkin todellisuudessa aivan muu tarkoitus. Sillä pyritään vain vahvistamaan yleistä ja kansalliskielistrategian vahvistamaa harhaluuloa, jonka mukaan jokainen suomenkielinen tarvitaan ruotsinkielisten palvelujen tuottamiseen.

Suomalaisuuden Liiton mielestä ruotsin pakollisen opetuksen lisääminen on väärin. Se on suomenkielisten kannalta epätarkoituksenmukaista, eikä peruskoululaisten lisätunti myöskään paranna ruotsinkielisten palveluja.

LISÄTIEDOT

Puheenjohtaja Ilmari Rostila